سفارش تبلیغ
صبا ویژن
زیست 1



لوئی پاستور قهرمان جهان...

و  او  (لویی پاستور) قهرمان جهان بود...

 

 لویی پاستور   لویی پاستور، پدر میکروبشناسی نوین و کاشف اولین واکسنها برای حیوانات است. از دورانهای ماقبل تاریخ تا قرن ?? حیوانات به انواع بیماریهای کشنده مبتلا می شدند. از جمله این بیماریها میتوان به سیاهزخم، تب برفکی، طاعون گاوی، آنفلوآنزای خوک و طاعون طیور اشاره کرد. این بیماریها نه تنها حیوانات را مبتلا میکردند بلکه رفاه انسانهایی را که در رژیم غذایی خود (گوشت، شیر، کره، پنیر و غیره) به حیوانات اهلی مثل گاو، گوسفند و خوک وابسته اند ، نیز تهدید میکردند. همچنین انسانها در جنبههای دیگر زندگی نیز از چرم و پشم و نیروی آنها در شخم زدن استفاده میکردند. اما با تلاشهای یک محقق فرانسوی لویی پاستور این بیماریها اکنون بسیار کمتر دیده میشوند.

? آوریل ????، میکروبها و پیدایش میکروبشناسی نوین

تا نیمه دوم قرن نوزدهم تئوخودزایی یا خلق الساعه (به وجود آمدن جاندار از مواد بی جان) مورد تایید همگان بود. گمان می رفت کرمهایی که بر روی گوشت در حال فاسد شدن به وجود میآیند خود به خود ایجاد میشوند. دانشمندان با مشاهده قسمتهای بسیار کوچکی از بافتهای بیمار در زیر میکروسکوپهای قوی گمان میکردند که این بیماریها در اثر خودزایی به وجود آمدهاند.اما پاستور با آزمایشات خود نشان داد عکس این قضیه صادق است. سخنرانی مشهور او در آوریل ???? نظریه میکروبی را به اثبات رساند. نظریه میکروبی معتقد است بیماریها توسط میکروبها و سایر موجودات ذرهبینی سرایت میکنند. میکروبشناسی نوین پس از آن بود که متولد شد و پاستوریزه سازی و ضدعفونی کردن مایعات بزودی به مهمترین راه حفاظت از انسانها در مقابل بیماریها تبدیل شد.

? تضعیف میکروبها، کلید واکسیناسیون

بزودی پاستور دریافت که موجودات زنده میکروسکوپی بیماریهای متفاوتی را سبب میشوند. او ابتدا متوجه شد که چگونه میتواند بعضی از این موجودات را در محیط آزمایشگاه پرورش دهد. (این موجودات امروزه به باکتری مشهورند) سپس فهمید که بعضی دیگر از این موجودات در بافتهای بدن حیوانات رشد مییابند (امروزه این موجودات به عنوان ویروس شناخته میشوند). سپس ایده تضعیف این موجودات به ذهنش خطور کرد. وی با قرار دادن باکتریها در معرض بعضی از مواد شیمیایی یا حرارتدادن آنها توانست آنها را ضعیف کند و در خصوص ویروسها این کار را با مبتلا کردن یک حیوان توسط حیوانی دیگر انجام داد. پاستور دریافت که این موجودات زنده میکروسکوپی منجر به بیماری نمیشوند اما جانور را در مقابل موجودات میکروسکوپی مهلک از نوع مشابه که بعد از واکسیناسیون وارد بدن میشوند ایمن میکند.

? فوریه ???? اولین واکسن حیوانات

پاستور تحقیقات خود را در خصوص وبای ماکیان ادامه داد. این باکتری اولین بار توسط پاستور شناسایی شد. پروسه ضعیف کردن این باکتری به آسانی با قرارگیری در معرض هوا بمدت طولانی انجام گرفت.

? مه ژوئن ???? اولین واکسن سیاه زخم

پس از تحقیقات بسیار دشوار پاستور در فوریه ???? کشف واکسن سیاهزخم که در میان گوسفندان بیش از سایر حیوانات رایج بود را رسما اعلام کرد. این بار او با نگهداری باکتری در دمای د??? سانتیگراد و افزودن مقداری پتاسیم به آن به باکتری ضعیف شده دست یافت. دامپزشکی به نام «هیپولیت روسینگل» که با نظریه میکروبی پاستور مخالف بود او را به مبارزه طلبید و از او خواست تا آزمایشی را با ?? گوسفند در مزرعه خود روسینگل انجام دهد. پاستور مبارزه را پذیرفت و ?? گوسفند را واکسینه کرد. این گوسفندان بعد از واکسیناسیون در معرض میکروب سیاهزخم قرار گرفتند. همزمان ?? گوسفند باقی مانده تنها در معرض میکروب این بیماری قرار گرفتند و واکسینه نشدند. در ? ژوئن پاستور به مزرعه روسینگل رفت تا شاهد پیروزی خود باشد. تمام گوسفندهای واکسینه شده سالم بودند اما گوسفندان دیگر یا مرده بودند یا بشدت بیمار.

? مه ???? واکسن هاری برای سگها

پاستور تحقیقات بر روی هاری را در ???? آغاز کرد. تحقیقات به کندی پیش میرفت زیرا او با ویروس سروکار داشت و ویروسها در محیط آزمایشگاه رشد نمییابند. اما او از روش انتقال ویروس از یک حیوان به حیوان دیگر استفاده کرد و موفق شد. واکسن هاری برای سگها در سال ???? به جهان معرفی شد. از آنجا که این واکسن در تمام جهان مورد استفاده قرار گرفت .

? ژوییه ???? واکسن هاری برای انسانها

چیزی که بیش از واکسن هاری سگها مورد احتیاج بود واکسن هاری برای انسانها بود. تحقیقات بیشتری انجام شد. سپس در ? جولای ???? مردی به نام «تئودور وان» به همراه پسری به نام ژوزف میستر و مادرش به نزد پاستور رفتند. دو روز قبل از آن ژوزف توسط سگ تئودور که تمام نشانههای بیماری هاری را داشت مورد حمله قرار گرفته بودند. سگ، ژوزف را ?? بار گاز گرفته بود و او بشدت مجروح بود. آیا پاستور میتوانست به او کمک کند؟

پاستور با یکی از دوستانش که پزشک بود مشورت کرد و او پذیرفت که ژوزف را معاینه کند. ژوزف با مرگ دست و پنجه نرم میکرد تا در ساعت ? شب اولین تزریق دارو انجام شد. پس از آن بمدت ?? روز، ?? تزریق دیگر انجام شد. ژوزف جوان نجات یافت.این دومین واکسن انسانی بود که کشف شد. واکسن آبله اولین واکسن انسانی بود که توسط «ادوارد جنر» ?? سال قبل از کشف واکسن انسانی هاری تولید شد.

سه ماه بعد در ?? اکتبر سال ???? پاستور نامه ای دریافت کرد که به او شانس دیگری می داد تا بار دیگر واکسن هاری خود را به بوته آزمایش بگذارد. بیمار چوپانی ?? ساله به نام «ژان باتیست» بود که در ?? اکتبر مورد حمله سگ قرار گرفته بود و درمان در ?? اکتبر یعنی ? روز بعد آغاز شد. آیا بیماری بیش از حد پیش رفته بود؟

در روز ?? اکتبر بعد از ? بار تزریق دارو، ژان هنوز به مرگ تسلیم نشده بود و در این روز پاستور موفقیت خود را اعلام کرد. پاستور یک شبه به قهرمانی بین المللی تبدیل شد.

 


سه شنبه 89 فروردین 31 توسط saebi.m | نظرات شما ()



saebi.m
باسلام به وبلاگ من خوش آمدید لطفا پس از مشاهده برام نظر بگذارید

ghalb.ms60

صفحه ی نخست
ارسال ایمیل
پروفایل مدیر وبلاگ
طراح قالب

ثبت سایت شما

lovelylove.ms

طراح قالب: محمد باقری
 قالب وبلاگ
wWw.Theam.TK

Design By Theam.TK